Шта очекивати у четвртом тромесечју?

Научене моторне вештине (окретање, бауљање, пузање, усправљање у стојећи став) у овом периоду деца користе за активно истраживање околине и имају стални импулс за кретањем.
Импулс за кретањем је толико јак, да када беба почне да осваја простор
(на било који начин) то чини непрестано и неуморно. У четвртом тромесечју мало шта осим кретања може дуго да заокупи њихову пажњу.

ПРОХОДАВАЊЕ

Када су савладали кретање пузањем, следећу фазу представља прелазак преко препрека и пењање уз степенице и намештај.
Не спутавајте бебу у жељи за кретањем али брините о њеној безбедности...
Игра и ходање у висококлечећем положају стабилизује мускулатуру карлице и трупа. Медвеђи ход је једна од фаза која може да претходи усправљању у стојећи положај. Уз искорак једном ногом прелази у стојећи положај и најпре хода бочно уз намештај... ...па уз придржавање једном руком... ...и на крају прави кораке у слободном простору.
Сматра се да је дете проходало када направи 7 самосталних корака
у слободном простору.
Када дете прохода, стопала су широко размакнута, ослонац је на унутрашњој
ивици стопала; руке су подигнуте увис. Чини се да „лакше“ ходају када носе неки предмет или играчку. То им даје већу сигурност (када испусте играчку,
обично одмах седну). Рефлекс хватања на стопалу је присутан, па су прстићи стално „згрчени“. Овај рефлекс ишчезава када дете стабилизује ход. Када стабилизују ход, радо се спуштају у чучањ ради игре.

ПОДСТИЧИТЕ ДЕТЕ ДА СЕ КРЕЋЕ

Као и пузање и проходавање је потпуно генетски детерминисано за човека као врсту. Кроз велики број понављања дете стиче сигурност и стабилност и само одлучује када је спремно да направи своје прве самосталне кораке у слободном простору. Ваш задатак је да га посматрате, пратите
и стимулишете на самостално кретање.
Мозак је орган који памти само покрет који особа активно изведе

САВЕТУЈЕ СЕ:
• Похвалите дете за оно што је урадило добро.
• Учите га забранама за оно што не сме да дира и што га може повредити.
• Играјте се испред огледала.
• Обогаћујте његову мимичну експресију (смејање, мрштите се када сте љути, чудите се...).
• Показујте му слике животиња и учите га ономатопеји (маца каже мау, куца ав-ав...)
• Дајте му кратке и јасне налоге да би могло да их разуме и изврши.

НЕ САВЕТУЈЕ СЕ:
• шетање детета држањем за подигнуте руке, ако дете само не прави кораке уз намештај
• коришћење каишева за ходање
• употреба дубка који задовољава потребу детета за кретањем, али му не помаже да стабилизује оне фазе у развоју које су му неопходне за самосталан ход.

ПУСТИТЕ ДЕТЕ ДА САМО ИЗАБЕРЕ НАЧИН КРЕТАЊА

Кључна питања које родитељи једни другима постављају пред крај прве године су:
- да ли дете седи?
- да ли је проходало?
- када је изговорило прву реч?
Период проходавања је и за дете и за родитеље веома интензивно искуство.
Дете више нема времена да седи на једном месту. Стално се труди да увежбава устајање и кретање. Тешко је пресвући га и нахранити на једном месту.
Очекује се да дете прохода до 18. месеца. Ако није проходало до тог периода, требало би спровести консултативне прегледе педијатра, неуролога, ортопеда и физијатра, како би се утврдило да ли постоји проблем.

КАДА СЕ ЈАВИТИ ЛЕКАРУ
• Ако дете није савладало и стабилизовало кретање на равној подлози (седи са савијеним леђима, не бауља, не пузи, не усправља се у стојећи положај).
• Нема потребу за кретањем и истраживањем околине.
• Најчешће стоји на прстима.
• Не одржава контакт очима, не прати игру и налоге, не опонаша понуђену активност.
• Пажња у игри краткотрајна, нема потребу да манипулише играчкама
нити их испитује (окреће,врти, лупка, гура...), руке држи углавном подигнуте.
• Не хвата предмете јагодицама прстију.
• Једну руку користи чешће, док је друга подигнута а шакица на њој згрчена.


 

Пратите нас на нашем Јутуб каналу