Леђа и врат у трудноћи

ПРОМЕНЕ ТЕЛА У ТРУДНОЋИ

Трудноћа је време интензивних промена тела жене. Услед повећања телесне масе и преобликовања тела, мишићи не само да трпе додатно оптерећење него и интензивно слабе. За сваку жену је важно да упозна своје тело. Да прати промене током трудноће. Да се потруди да и током трудноће одговарајућим (дозвољеним) вежбама одржава мишиће у форми. А да након порођаја посебну пажњу посвети кондиционирању свог тела како би физички била у стању да одговори на све изазове које живот са бебом доноси.
Труднице које вежбају у току трудноће су мање уморне након порођаја и спремније за физичке напоре. Ако се вежбање настави након порођаја породиље су задовољније осећајем враћања снаге, облика и држања тела.
Школа леђа и врата је јединствена „школа“ у којој се учи о правилном позиционирању тела и вежба по принципима stott pilatesa. Школа има посебне програме за труднице и породиље. Ради на превенцији и лечењу проблема са кичмом и базира се на тези да правилан, прецизан и осмишљен ПОКРЕТ ЛЕЧИ!
ТОКОМ ТРУДНОЋЕ ТЕЛО ЖЕНЕ ПРОЛАЗИ КРОЗ ИНТЕНЗИВНЕ ПРОМЕНЕ КОЈЕ ДИРЕКТНО ОПТЕРЕЋУЈУ ВРАТ И ЛЕЂА
Постура труднице се у могоме разликује од жељене постуре жене. Стомак се увећава - долази до пропулзије абдоминалног зида, подбочени став труднице условљен је наглашеном предњом инклинацијом карлице , а то доводи до повећања „удубљења“ у доњем делу леђа - лумбалне лордозе, тако да се тежиште тела - центар гравитације, помера унапред. Овакав положај је повезан са слабљењем свих група абдоминалних мишића и дубоких стабилизатора кичменог стуба. Рамена, врат и глава се савијају унапред.
Повећање телесне масе доводи до повећања оптерећења у доњем делу леђа али и и оптерећења у вратно раменом појасу. За трудноћу је карактеристично и спуштање табанских сводова и њихово повећано оптерећење.

Задатак Школе леђа и врата је:

  • да специфичним програмом вежби обезбедимо подршку и заштиту кичме у току и након трудноће јачајући мишиће језгра тела тзв. Core conditi oning . Постоји заблуда да је кондиционирање центра тела резервисано за жене пре
  • трудноће, али напротив ово је изузетно важан период за савладавање позиције неутралне карлице и јачање локалних мишићних група.
  • да одржимо добру постуру – правилно држање и током трудноће
  • да спречимо дисбаланс мишићне снаге
  • да избегнемо појаву болова у леђима
  • да избегнемо повреде које могу настати као последица слабости центра тела и лошег држања као и повреде које могу настати као последица повећане покретљивости зглобова. Жене са проблемима кичме и врата могу без проблема изнети трудноћу уз посебан третман.

Најчешћа патологија која доводи пацијенткиње на вежбе јесте хернијација диска, исхиалгије, радикулопатије које су дијагностиковане и лечене пре трудноће.
Након анамнестичких података и прегледа на основу којих се процењује функционално стање кичменог стуба, снага мишића, евентуални неуролошки дефицит, сегментни обим покретљивости, одступање од правилног држања тела - постуларним анализатором, одређујемо ниво ризика за појаву лумбалног бола у току трудноће.

ТРЕТМАН БОЛОВА У ЛЕЂИМА КОЈИ СЕ ЈАВЉАЈУ У ТРУДНОЋИ

Често пацијенткиње долазе са појавом бола у леђима који није евалуиран у пре трудничком периоду. У процесу дијагностике користимо низ тестова за утврђивање дијагнозе без коришћења додатних дијагностичких метода: рендген, магнетна резонанца, скенер.
У терапијском поступку се користе:
1. методе физикалне терапије дозвољене у овом периоду (ТЕНС, криотерапија, акупунктура, киропракса) у циљу отклањања акутног бола који би ометао вежбање
2. индивидуални кинезитерапијски третмани који подразумевају примену неколико специфичних техника посебно прилагођених појединачној пацијенткињи у зависности од стања њеног кичменог стуба као и хроничних
болести или болести насталих у трудноћи.
3. терапија се обавља уз надзор физијатра и уз претходно одобрење гинеколога. Уколио пацијенткиња нема тегобе те програм похађа
превентивно или у случају када лекар то препише, пацијенткиња похађа групне третмане који су засновани на програму slott ot pilates-а прилагођеног за ове пацијенткиње.
Поштујемо све основне принципе пилатеса повезаност дисања и покрета, концентрација на сопствено тело, флуидност и прецизност покрета, координација фокусираност на центар тела, визуализација покрета и веома важна релаксација. Сви ови принципи прате постулате најсавременијег кинезитерапијског приступа.
Slottt pilates техника је свеобухватна и сама себи довољна како за период трудноће тако и након порођаја.
4. ергометријско саветовање у смислу: како спавате, седите, перете над кадом, везујете обућу, улазите у ауто, носите са пијаце, качите завесе и др. Посебно обраћамо пажњу на корекцију позиције тела при обављању посла.
Труднице које су у другој трудноћи похађале Школу леђа и врата - праве јасну разлику када је у питању бол у леђима, држање тела, повећање телесне масе и повећање психофизичке издржљивости.

ВЕЖБЕ НАКОН ПОРОЂАЈА СУ ВЕОМА ВАЖНЕ

Уобичајени подаци из литературе говоре да жене које су се породиле природним путем могу да почну са вежбањем након шест недеља, а шест месеци након царског реза. Наша искуства говоре другачије. Довољно је сачекати месец дана након нормалне и некомпликоване трудноће и порођаја, и два месеца након царског реза, са почетком благих и једноставних вежби које се временом интензивирају и усложњавају.
У Школи леђа и врата инсистрирамо да вежбама дисања, јачања центра тела и пелвичног тилта те вежби за повратак доброг држања тела од „првог дана“ уз индивидуално напредовање.
Вежбање мора бити пријатно и лековито!
Период након порођа представља најрањивији и најостељивији период за кичмени стуб жене. Због диспропорције физичке спремности и новонасталих обавеза кичмени стуб трпи и памти прве симптоме које пацијенткиња због обавеза заборавља. Несрећа је што ретко која пацијенткиња такве сигнале схвати озбиљно или их можда само припише умору и занемари и тако пропусти прави тренутак за дијагностику и лечење. Временом се тегобе умножавају, усложњавају и доводе до хроничне болести.
У Школи леђа и врата (програм за породиље) се учи како да подижете, храните, преповијате, купате дете а да при том не продубљујете или не изазивате проблеме са кичмом.
Трудноћа и родитељство су велики испит за врат и леђа, али и прилика да научите суштину правилног држања тела, ојачате важне мишиће чуваре кичме, издржите постпорођајни период без болова и останете здрави и лепи.
Жене са проблемима посебно морају да воде рачуна. Ако правилно и континуирано вежбају и примењују заштитне положаје, трудноћа ће бити незаменљиво позитивно искуство. Вежбањем ће, иако са лошијом стартном позицијом, на циљу бити у бољем стању него оне које нису вежбале и које не знају заштитне положаје у свакодневним активностима са бебом.
Будите у форми и због себе и због своје породице!
 

Др Весна Стефановић,
специјалиста физикалне медицине и рехабилитације
Специјалистичка ординација за физикалну медицину и рехабилитацију
„Леђа и врат“
Јужни булевар 20, тел:011/308 6111,011/ 308 6110
www.ledjaivrat.rs

 

Пратите нас на нашем Јутуб каналу